I løbet af foråret bliver fartgrænserne sat ned med ti kilometer i timen på udvalgte bystrækninger i Aarhus for at teste, hvad det gør ved bymiljøerne.
Hvad skal der til for at forbedre trafiksikkerheden og sænke støjniveauet i de danske byer? Det vil Vejdirektoratet finde ud af, og derfor involverer de nu 16 kommuner i Danmark i en treårig forsøgsordning. I Aarhus Kommune betyder det, at 15 strækninger bliver sat ned fra 50 km/t til 40 km/t.
Forsøget er sat i værks for at undersøge, hvilken effekt det har på bymiljøerne, når bilisterne sænker farten. På nogle veje kan 50 km/t være for meget, når der er mange cyklister og fodgængere. Håbet er, at fartbegrænsningen kan forbedre den generelle sikkerhed i trafikken og give et lavere støjniveau i byen.
De nye grænser indføres i løbet af foråret, hvor farttavlerne skiftes.
